Jumts atbraucis

Jāatzīst, ka šis posms bija viens no nervus kutinošākajiem gan dēļ tā, ka liela naudas summa tika likta uz spēles, gan arī dēļ trakās loģistikas un plānošanas. Kā izrādās nav tik vienkārši pārvadāt tādas kravas.  Projektā jumts ir paredzēts ar 35 grādu slīpumu. Tā kā Latvijā neviens transports likumīgi un bez milzīgas birokrātijas tik apjomīgas kopnes nevar pārvadāt, tika nolemts slīpumu samazināt uz 30grādiem. Šādi tika zaudēti kādi 70cm mājas augstuma, toties par dažiem cm varēja palīst zem atļautā kravas augstuma.

Šeit kopnes gatavojas savam pēdējam ceļojumam.

20191002_143241Untitled1

Kopnes tika veidotas tā, lai varētu bez papildus grūtībām iestrādāt līdz 50cm siltinājumu un būtu iespējams izveidot kkādu telpu bēniņos ar stabilu grīdu. Šim nolūkam arī kopnēm vidū netika likti balsti un tapa papildus paaugstinājums grīdai.

Šo visu lego padarīšanu bez jumta trepēm sastellējām kādās 4h. Bijām trīs nepieredzējuši darboņi. Visiem bija visu laiku ko darīt. Vēl viens cilvēks nebūtu nācis pa ļaunu, bet kad sastrādājāmies tad viss gāja daudz maz pa konveijeru. Pēc tam jau lēnā garā pa vakariem saskrūvēju vēja saites un pieliku jumta trepes.

 

Šeit jau bilde ar visām vēja saitēm un gala trepēm no ne visai forša rakursa. Trepes, kuras knapi viens var izkustināt, uzdabūt augšā vienam un bez jebkādas tehnikas bija pamatīgs izaicinājums. Prieks pēc šī darba izdarīšanas arī bija neviltots. Beigās pats varēju uzlikt vainagu un sev uzsaukt mielastu un pats sev uzkārt bikses vai ko tur par slikto barošanu.

IMG-20191023-WA0003

Manuprāt gatavajām koka kopnēm salīdzinājumā ar uz vietas taisītu jumta konstrukciju ir milzum daudz bonusi. Viens no galvenajiem plusiem ir tas, ka cilvēciskais faktors ir izslēgts līdz minimumam- pat cilvēks ar nedaudz līkām divām kreisajām rokām var gatavās kopnes sasviest uz jumtu un tas kalpos pietiekami labi.  Kaut vai var gadīties, ka tu esi zelta universālais pro cilvēks, bet kokmateriālu atved ļoti nekvalitatīvu un atkal viss vējā. Gatavajām kopnēm ir izmantots sauss kalibrēts materiāls un tur visas problēmas jau saknē atkrīt. Otrs gatavo kopņu ieguvums ir kokmateriālu daudzuma (mazuma) ziņā. Tu vairs neesi piesaistīts maģiskajam 6m laidumam, turklāt rūpnīcas kopnēm kokmateriālu kubi tiek iztērēti vismaz 3x mazāk nekā arhitekta “aprēķinātie” kubi jumta konstrukcijai. Un tas vēl bez pieskaitītajiem atgriezumiem gadījumā ja pats taisītu. Ir vērts pieminēt, ka rūpnīcas kopnēm slodzes un nestspēja ir reāli aprēķināta nevis kkāds tur copy/paste no vecām krievu grāmatām. Naudas ziņā tas pašas gatavās kopnes, protams, nepadara lētākas, bet starpību starp taisīt-pašam vai ņemt-gatavu samazina būtiski.  Pēdējais un ne mazāk būtiskais plusiņš gatavajām kopnēm ir to slodzes sadalījums. Gribot negribot visu jumta slodzi (konstrukcija + sniegs) uzņem mūrlata un mūris. Tradicionālam jumtam spāres cenšas izspiest mūrlatu uz āru, dēļ kā labākajā gadījumā mūrī pie mūrlatas rodas plaisas  un sliktākajā gadījumā var arī sagrūt viss mūris kopā ar jumtu. Lai no šāda scenārija izvairītos, tad taisa stabilu jumta krēslu, izvairās no pārāk garām nebalstītām nesošām sienām, veido armējošo joslu utt, bet tas viss var arī nepaglābt divu kreiso roku gadījumā.  Ar gatavajām kopnēm viss ir daudz savadāk-  tās veidotas tā, lai to smaguma spēks spiež tikai un vienīgi perpendikulāri zemei un līdz ar to mūra izspiešana uz āru un tam sekojošo plaisu veidošanās ir praktiski izslēgta.

 

Šis ieraksts tika publicēts Uncategorized. Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

13 Responses to Jumts atbraucis

  1. m! saka:

    Neracionali visos parametros ✓

    Patīk

  2. Mārtiņš saka:

    Pat ļoti racionāli 🙂

    Patīk

  3. Andris saka:

    Zvēra darbs ar rokām tās trepes vilkt augšā, pie tam vienam pašam. Kapēc neuzmontēji reizē ar kopnēm, gribēji ietaupīt uz 2 celtņa stundām? Labu darbu esi paveicis! Ar tām kopnēm tomēr ir visādi – jāparedz jau pašā projekta sākumā, ka tādas būs, lai būtu tur kāds izdevīgums.

    Publicējis 1 person

    • Gertners saka:

      Tās trepes smagas un kopnes nebija nedz pienācīgi nostiprinātas nedz izlīmeņotas. Tas noteikti nebūtu beidzies labi, ja uzreiz būtu cēlis augšā tās trepes ar krānu. Pats es tur tā viltīgi tās trepes cēlu (drīzāk ripināju) un arī nenožēloju ka tā darīju.

      Patīk

  4. būvētājs saka:

    Kur pasūtīji kopnes?

    Patīk

  5. Ivars saka:

    Ļoti smukas kopnes 🙂
    Solis starp kopnēm 900mm?

    Kāds bija čakars saskaņot negabarīta pārvadājumu? Vai nemaz nemēģināji? Teorētiski no JMR-frame līdz Tevīm nav tālu jābrauc un varētu aizvest kaut ko augstāku vai platāku (novietojot guļus uz treilera).

    Un kāda ir doma ar tām kolonnām, kāpēc tāda sprauga līdz kopnēm?

    Publicējis 1 person

    • Gertners saka:

      Jā, solis ~900mm
      No 35 grādu slīpuma mani atrunāja paši JMR sākumā, teica ka tā neies cauri. Es daudz nedomājot arī piekritu. Kad bija gatavas kopnes ar 30 grādiem tad JMR zemās grīdas transports bija nobrucis un es uzņēmos pats sameklēt transportu. Ja nemaldos tad kopnes man sanāca 3.45m augstas un max augstums ko var vest ar speciālām dienas atļaujām un ceļa nodokļiem ir 3.5m. Atradu Rīgā tādu tikai vienu transportu, kas var uzkraut 12+m garu kravu tādā augstumā. Visas atļaujas sakārtoja pats pārvedātājs. Guļus vest atkal milzīgs čakars ar JMR iebraucamajiem vārtiem un to ka pašam jāmeklē arī kas iekraus, jo JMR var iekraut tikai stāvus pozīcijā.
      Ar kolonām nedaudz nofeiloju ar augstumu, būs piemērots laiks tad ar piebetonēs klāt kādus 800mm.

      Publicējis 1 person

Komentēt

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com logotips

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s